Havi archívum: november, 2011

majdnem Tisza-tó

Az egész héten várt Tisza-tavi sügérpeca a vízfelszín állítólagos halmazállapot változása miatt elmaradt. Legalábbis nekem 😉 Nem különösebben érintett rosszul a dolog, gyorsan előszedtem a „B” végszükség tervet, amit már legalább egy hónapja fontolgattam, ráadásul a napokban elég jó infókat is hallottam.

Szabadidőm kevés, napfényes, vagyis inkább világos óráit mindenképpen vízparton, horgászbottal a kézben akarom eltölteni. Csukát mostanában eleget fogtam, gondoltam megint a domolykókat keresem meg a Zagyvában, ezzel töltve ki az üresen maradt szabad órákat. Egy régen nem horgászott überszupertitkos helyemre mentem, ahova rajtam kívül alig-alig vetődött ember, pláne halfogás céljából. Ez mostanra már kicsit megváltozott. Most találkoztam egy humanoiddal, aki már-már halfogásra szinte alkalmas eszközt szorongatott jobb kezében mellső végtagjával, ám ezt használni még csak igen felületesen tudta. Legrosszabb esetben is az óvatlan, tapasztalatlan csukaifjoncokat fenyegette némi veszély. Mint egy megriasztott vaddisznó konda, úgy csörtetett végig előttem és rettenetes csilli-villi támolygókanalával szétcsobogta a vizet. Szerencsére hamarosan beleunt a horgászatba sikertelenségbe és visszamászott a fára visszafordult. Újra csend lett.

Legutóbb tavaly kora tavasszal voltam itt, akkor szép balinokat és domolykókat sikerült becsapnom, ám most nem működött az akkor jól bevált stratégia. Igaz, akkor a fákon kezdtek zöldülni a rügyek, a víz is már melegedni kezdett, most meg éppen hűl. Egy vízbe dőlt, lekopott kérgű nyárfa mellett volt az első egy kapásom, épp amikor már a visszavonuláson törtem a fejem. Sikerült megakasztanom, de még mielőtt a fa alól kifordítottam volna, kiakadt a horgom. Valószínűleg kis csuka lehetett. Még néhány percet – talán tízet is- rászántam a megfogására, hogy megmentsem a napom az elkerülhetetlennek látszó betlitől. Minden erőfeszítésem ellenére sem sikerült újra kapásra ingerelnem, viszont a megfutamodás, megadás gondolatán felülkerekedett az ősi ösztön. Tudtam, hogy folyásnak lefelé két-háromszáz méterre tőlem van egy mélyebb rész, amit ugyan a túlpartról lehet jobban meghorgászni, azért innen is érdemes lehet megdobni. Elindultam, a közbeeső helyeket meghagytam a visszaútra, bár tudtam, ha ott nem fogok halat, akkor a lehető legrövidebb úton, a lekaszált réten keresztül megyek vissza a kocsihoz.

Néma csendben mentem a vízig, mégis a túlpartról belógó lombtalan ágak alatt apró snecik rebbentek szét. Egész nap nem láttam sehol őket. Bíztam benne, hogy a küszökkel együtt megtaláltam a rablók rejtekét is. Pár centis gumit kötöttem a zsinórom végére, amolyan kissnecit, azzal tapogattam át a feneket. Akadós volt, de hosszas keresgélés után találtam egy pár méter hosszú sávot ahol csak néhány nagyobb elmerült ágon, benyúló gyökéren kellett keresztül vezetni a csalit. Már többször húztam végig a csalit, amikor félúton, ott ahol nem volt akadó, keményen koppant, mintha fába húztam volna. Ösztönösen akasztottam, amire egy lomha rúgás volt a válasz. Igyekeztem gyorsan kivezetni a halat az akadóból, hogy ne tudjon a gyökerek közé beállni. Előttem a visszaforgó mélyében körözött, csak reménykedtem benne, hogy szép domolykó lesz és nem csuka. Amikor feljebb húztam, a letisztult vízben már látszott a nagy, széles feje, és az is tisztán látszott, hogy jól akadt a horog. Leereszkedtem a vízig, kézzel emeltem a partra, hogy néhány gyors fotó után szabadon ereszthessem. Gyorsan dobtam még néhányat (bár tudtam, hogy teljesen hiába), de egy félresikerült leakadással egy nagy, víz alá merült ágat megmozdítottam, amivel egész biztosan megzavartam aznapra az egész helyet.

Tovább mentem, még párszáz métert sétáltam. Kerestem a halakat. Sehol nem láttam árulkodó küszöket mozogni, sehol nem sikerült kapásra bírnom a rablókat. Visszafordultam. Már csak néhány ígéretesnek tűnő helyen dobtam, de az autótól nem messze egy tuskóba szakítottam a gumihalat. Az üresen maradt zsinórt feltekertem, nem kötöttem fel új csalit. Abbahagytam a pecát.

ólomfej

Mártélyban a tuskós közepén álltunk, túl voltunk pár sikeres és sikertelen horogszabadításon, amikor Bálinttól kaptam egy csalit, ami kevésbé akadt a fába mint a többi.

Tegnap este ezt reprodukáltam.

az „alamájnum” öntőforma

fülek a fejre

beöntve kiöntve

félig a formában

majdnem kész ólom fej

felhorgozva

Mártély

A horgászcuccokat kellett volna összekészítenem, de mivel semmihez nem volt hangulatom, inkább olvasni kezdtem. Éjjel egy óra is elmúlt, csak azért tettem le a könyvet, mert tudtam mennyire nyűgös leszek, ha nem pihenek legalább egy pár órát. Keveset aludtam, persze azt is rosszul. Csak forgolódtam. Az álmok keveredtek a valósággal, ébredéskor az ágy szélén ülve próbáltam rendet tenni ott bent, tisztázni, hogy meddig tartott Alaszka és a vadon és hol kezdődött a Tisza holtág. Nehezen, de sikerült az ébredés.

Reggel öt körül nem kicsit kellett kapkodnom, hogy alig egy órával később Jocit fel tudjam venni a tőlem közel ötven kilométerre megbeszélt helyen, és neki vághassunk első csongrádi túránknak. Hódmezővásárhelyen megálltunk az első útba eső lángososnál (mert addigra már kellően felizgattam a gyomrom), hogy egy jókora forró sajtos-tejfölössel a bélésünkben hódíthassuk meg a Mártélyi Holt-Tiszát. Gyors pakolászás után televágtuk a hatos faladikot kábé másfél tonna műcsalival, nagy lélegzetet vettünk és egy pici pálinkát, majd elhagytuk a „kikötőt”.

Vízalatti erdő

Először a nagyobb privit szereltem fel, a wolfram végén a kapocsba gumihalat akasztottam. Még a csatornán eveztünk, talán húszat sem dobtam, amikor a gumi helyére egy hendméd wobbler került, és egy vízfölé hajló bozótos alól kicsaltam az első csukakölyköt. Bár nem túl nagy fogás, igen örültem neki, mert a hirtelen jött lehűlés miatt egy sima betlinél nem láttam többet ebben a hétvégében. A csatornáról kiérve, a túlparton vízben álló tuskóerdő horgászszívet megdobbantó látványa fogadott, fent a magasban darvak köröztek hangos lármát csapva. A villanymotor jótékony hatásának köszönhetően pillanatokkal később már a vízi dzsungel kellős közepén horgásztunk. A felszín fölé magasodó korhadt törzsekből, ágakból próbáltunk következtetni a felszín alatti útvesztő tiszta ösvényeire. Azonban nem kellett sokat dobnunk, gyorsan rájöttünk, itt bizony minden akad. Néhány szakadás és szabadítás után sikerült egy újabb kicsi fenevadat csónakba emelnem, miután a laposról a mélyebb víz felé cincált apró neonzöld (van erre a színre egy sokkal találóbb megnevezés) twisztert prédának nézte. Utána a napsütötte parton, majd megint az árnyékban próbáltuk megtalálni a halakat. Közben előkerült a nehézfegyverzetem is. A mélyebb részeken próbáltam támolygókanalat etetni a termetesebb ragadozókkal. Régóta nem dobáltam már két méternél hosszabb és 10 grammnál nagyobb dobósúlyú bottal. Nehéznek és ügyetlennek éreztem, nem is erőtettem sokáig, pedig most is biztos vagyok benne, hogy azzal lett volna esélyem jobb csukát kapásra ingerelni.

Később, a holtág kerek-tónak nevezett részén sikerült újra egy óvatos kapást kicsikarnom. Nem volt ez sem túl nagy, nem is védekezett különösebben, mégis valami különös jóérzéssel töltött el. Nem mellesleg ez a jó érzés köszönhető volt a Napnak is, ami éppen a hátam melengette laposszögben érkező sugaraival. Miután a környéket a legkülönfélébb csalikkal tüzetesen átvizsgáltuk, visszafordultunk és a holtág alsó vége felé fordítottuk a csónak orrát. A csónakból pergetést tiltó táblát (csak halkan jegyzem meg, a rabsicokat nem érdeklik a táblák. Nem olvasni mennek, hanem halat lopni. Mindenáron. Ha a vízkezelő mindenképpen ezt látja a gereblyézés visszaszorításához vezető helyes útnak, szerintem sokkal elegánsabb volna mindennemű horgászatot megtiltani az adott szakaszon.) elhagyva ismét horgászni kezdtünk. Alig másfeles vízben húztam a „tigrincs”színű gumit, amikor a csónaktól három-négy méterre agresszív rávágás után halat akasztottam. Az egynyolcvanas privi szép ívben meghajlott, tudtam, hogy az addigi legszebb mártélyi halam lesz. Nyilván azzal is tisztában voltam, hogy nem rekordlistás hal védekezett a zsinór túlsó végén, mégis meglepődtem, amikor a várt csuka helyett egy süllő vert burványt a felszínre.

Viszlát!

Két-három gyengülő húzás után emeltem ki a vízből, majd fényképezés után szabadon eresztettem. Még vagy egy órát dobáltunk, de a Nap az ártéri nyárfás mögé bújt, kezdett sötétedni, a gorombán hűlő levegő visszafordított minket a kikötőnkbe.

Másnap reggel hétkor indultunk neki, az autó hőmérője mínusz három fokot mutatott, deres volt minden. Jóval kevesebb cuccot hoztunk magunkkal, én már botot is csak egyet tettem a ladikba. A horgászatot ott folytattuk, ahol a süllőt sikerült fognom. Próbáltunk a bokrok és vízbedőlt fák közé dobni így sikerült egy-egy kis csukát horogra csalni. A soványka zsákmány miatt egyre többször váltottunk helyet, néhány dobás után, ha nem volt kapás, gyorsan tovább álltunk. A holtág egyetlen részén találtunk a felszín közelében apró keszegeket, és azokat riogató balinokat. Jobb ötlet híján itt elidőztünk, annak ellenére, hogy itt sem volt sokáig kapásunk. A wobblerem csak egy kis balin követte a csónakig. Gumival egy-egy gyámoltalan kapást rontottam az alattunk lévő négyes vízben, majd egy hasonló után sikerült egy kis süllőt fognom. Néhány helyet még megvizsgáltunk, de a halakat nem, csak a holtág partjánál gyülekező vadkacsa hadat sikerült riogatnunk.

Mártélyi Holt-Tisza

Bíbor folyó

Bíbor fénnyel izzott a napkorong azon a késő őszi reggelen, amint a kistelepülés szélső házai fölé araszolt. A látóhatáron fekvő ólomszürke felhőket alulról festette színesre, hogy azok távoli megmászhatatlan bérceknek tűnjenek. Máskor, amikor munkába rohan, észre sem veszi ezt. De a látvány most valami különös, megmagyarázhatatlan érzéssel töltötte el. Kesze-kusza gondolatok jártak a fejében, vizekről, halakról, emberekről. Sietett, az előtte álló nap egyetlen pillanatát sem akarta elpazarolni. Lekanyarodott a kerékvágta földútról. A gátak között köd volt és hideg, a lekaszált füvön dér csillogott, de ez nem zavarta, végre megint a Zagyva parton volt, ott, ahol igazán ki tud kapcsolni az egyhangú hétköznapok esztelenségéből.

Embert, másik horgászt nem látott, csendes, mozdulatlan volt minden. A reggeli némaságot csak a sárguló füzekről imitt-amott felrebbenő fácánkakasok riadt rikácsolása zavarta meg, majd utána ismét minden nesztelenné lett. Csizmát húzott, gyors mozdulatokkal szedte össze holmiját a kocsiból, hogy mielőbb dobhasson, hogy szervezete mielőbb hozzájusson a rávágáskor felszabaduló adrenalin adagjához.

Felszerelt bottal érkezett, pedig ez nem jellemző rá, a kapocsban egy hét centis gumi volt. Olyan, amit pár napja legjobban evett a hal. Az első helyen a túlpartról vízre hajló fűcsomók alá dobott, csukát keresett. A víz is néma volt, csak egy-két a horogra akadó falevél, gyökér emelte meg a pulzusát. Mielőtt tovább indult volna, végig dobálta az összes lehetségesnek tűnő csukabúvóhelyet. Nem volt kapása. Már majdnem egy órája horgászott, amikor az első halat sikerült becsapnia. Alig lehetett méretes a rabló, a jighorog a száj szélébe akadt, könnyen tudta szabadítani. Gyorsan csúsztatta vissza a vízbe. Tudta, hogy megint megtalálta prédáit és megtalálta a megfelelő csalit is. Utána már folyamatosan fogta a csukákat, igaz nem voltak nagyok, de szinte minden helyről sikerült, ha halat nem is legalább kapást kicsikarnia. Rengeteget sétált, dél már jócskán elmúlt. A Nap egyre melegebben sütött, a reggel még oly szükséges vastag pulóverek már nyűgnek tűntek neki. Levette a göncöket, de mielőtt a hátizsákba tette volna, leterítette egy fűz tövébe ahol megszorult a meleg levegő. Az ősz vörössárga fényeiben hanyatt dőlve élvezte a csendet, a magányt. Táskájából elővette az otthon előre elkészített szendvicsét, termoszból meleg teát ivott utána. Igen jól érezte magát, nem cserélt volna senkivel. Visszafelé wobblert akasztott a kapocsba, hátha sikerül balint is fogni. Látott néhány rablást jövetben.

A bokrok, vízbedőlt fák mögötti visszaforgókban, ahol a küszök is mozogtak, dobott párat. Nem vizsgálta át tüzetesen, inkább csak megérzésből horgászott. Néhány balin kölyköt így is becsapott, a legnagyobb is jó, ha volt harmincöt centis. Az autója közelében még megállt, megvárta, hogy a Nap lemenjen. Az utolsó halát már teljes sötétben fogta. Rendesen elfáradt.